Сцяг Пятніца, 5 снежня 2025
Усе навіны
Усе навіны
Грамадства
05 красавіка 2025, 10:28

"Па любой сваёй станцыі прайду літаральна з заплюшчанымі вачыма". Беларус больш за 40 гадоў будуе метро

Уладзімір Сухавараў
Уладзімір Сухавараў
Сёння цяжка ўявіць сабе, як існаваў бы Мінск без метро, якое толькі за мінулы год перавезла 234 млн пасажыраў. А яшчэ паўстагоддзя таму ніякай падземкі і блізка не было, а тэхналогія хуткага перамяшчэння пад зямлёй здавалася за мяжой рэальнасці. Адкрыццё першых васьмі станцый метрапалітэна прыпала на 1984 год, і ў іх будаўніцтве прымаў удзел 22-гадовы хлапец Уладзімір Сухавараў. Праз 44 гады вопытны метрабудавец успамінае, як выглядала першая ветка метро ў 1980-я.

"У 80-я будаваць падземку было самай прэстыжнай работай"


Развіццё пасляваеннага Мінска ішло сямімільнымі крокамі. У студзені 1972 года ў 6-й бальніцы нарадзіўся мільённы жыхар сталіцы. Наземны грамадскі транспарт ледзь спраўляўся з перавозкай пасажыраў. Горад як ніколі меў патрэбу ў падземцы. Ды і ў СССР у той час існавала правіла: метро можна праектаваць у горадзе, калі яго колькасць насельніцтва дасягае мільёна чалавек. Таму пасля доўгіх роздумаў і распрацовак у 1976 годзе нарэшце быў зацверджаны праект першага пускавога ўчастка: лінія працягласцю больш за восем кіламетраў з васьмю станцыямі, ва ўзвядзенні якіх прымаў непасрэдны ўдзел наш герой - звенавы праходчык Уладзімір Сухавараў. Насіць гордае званне "метрабудавец" ён стаў у пачатку 80-х. Па сённяшні дзень працуе пад зямлёй, узводзячы станцыі і пракладаючыя новыя пуці метрапалітэна.
- Памятаю, калі па праспекце Незалежнасці, які ў тыя гады называўся Ленінскім, хадзілі толькі аўтобусы, тралейбусы ды таксі. Калі аб'явілі аб пачатку будаўніцтва метро, ніхто не верыў, што яго ўсё ж запусцяць у нашай сталіцы, - расказвае субяседнік і тут жа ўспамінае свае першыя рабочыя дні на будоўлі. - У алімпійскі 1980 год вярнуўся дамоў пасля арміі, а ўсе вакол толькі і гавораць пра будаўнікоў у метро, называючы іх героямі. Вядома, прэстыжна было працаваць на такім аб'екце. Таму, доўга не раздумваючы, уладкаваўся праходчыкам у тунэльны атрад. Было мне ўсяго 22 гады. Замацавалі за мной вопытнага настаўніка, і так паціху стаў унікаць ва ўсе працэсы. Атрад жа, акрамя праходкі і ўзвядзення станцый, выконвае велізарны комплекс работ.

Уладзімір Сухавараў падключыўся на этапе будаўніцтва станцыі метро "Акадэмія навук". Успамінае, як над яе ўнутраным афармленнем працавалі лепшыя савецкія архітэктары.
- Станцыя атрымалася прасторнай, я нават сказаў бы - велічнай. Велізарныя калоны ў зале пасадкі выкананы з мармуру, манументальныя пано - з шэрага граніту. Сцены таксама аздоблены мармурам і ўпрыгожаны профілямі з нержавеючай сталі, - удакладняе Уладзімір Уладзіміравіч і адзначае, што над эскізамі кожнай станцыі (што ў мінулыя гады, што сёння) вядзецца карпатлівая работа. Менавіта таму яны не падобныя адна да адной, кожная мае свой сэнс. - Пасажыры часта нават не задумваюцца аб тым, хто будаваў гэтыя станцыі, распрацоўваў і рабіў іх афармленне. Людзі чакаюць поезда, выходзяць, заходзяць - і ім нават у галаву не можа прыйсці, што тая ж станцыя "Маскоўская" або "Якуба Коласа" маглі выглядаць інакш.

Паводле слоў нашага субяседніка, станцыя метро "Якуба Коласа" вылучаецца на фоне астатніх: калоны залы абліцаваны керамічнай кафляй залацістага колеру, на плітках паказаны вясельныя абрады, жніво, збор ураджаю, святкаванне Купалля і іншыя сцэны з народнага жыцця.
- Гэта станцыя, як і сем іншых - ад "Інстытута культуры" да "Маскоўскай" - былі адкрыты 29 чэрвеня 1984 года. Першымі ацанілі новы аб'ект партыйныя дзеячы, вучоныя, кіраўнікі прадпрыемстваў. Дарэчы, сталічныя арганізацыі аказалі велізарную дапамогу ў будаўніцтве, бо кожны тады стараўся зрабіць усё магчымае для Мінска. Заводы на суботніках выдзялялі нам у дапамогу людзей. Так, у змену даходзіла да 100 валанцёраў. Пётр Машэраў асабіста інспектаваў будаўніцтва. Памятаю, як прыязджаў, спускаўся ў падземку. Праходжваўся па станцыі, аглядаў усё вакол, цікавіўся ходам работ, - гаворыць Уладзімір Сухавараў і ў думках вяртаецца на чатыры дзясяткі гадоў таму - у дзень запуску метрапалітэна: - Праезд для пасажыраў быў бясплатным, а ўжо на наступны дзень ён каштаваў 5 капеек. Жэтонаў тады і блізка не было: 5-капеечную манету кідалі ў спецыяльны тэрмінал, і прапускнік аўтаматычна адкрываў створкі.
Не толькі хуткі, але і самы бяспечны від транспарту

І цяпер, праз больш як 40 гадоў, Уладзімір Сухавараў упэўнена заяўляе: нічога б у сваім жыцці не памяняў, асабліва па частцы прафесіі. Бо не дарэмна ж гавораць: шчаслівы той, хто займаецца любімай справай.

- Па сённяшні дзень памятаю, з якой гордасцю наша брыгада прымала падзякі ад мінчан і гасцей сталіцы за пабудаваную падземку. Людзі дарылі кветкі і гаварылі нам шчырае дзякуй! Сапраўды, у тым ліку і нашымі сіламі, у Мінску стала яшчэ больш камфортна жыць, - гаворыць наш герой. - Як жа радасна ехаць у метро і разумець, што менавіта ты прыклаў свае сілы, душу да яго будаўніцтва. Кожны дзень ідзеш і бачыш вынік зробленай працы. Узводзіш аб'ект за аб'ектам, але самае прыемнае, калі людзі заходзяць у вагоны і састаў кратаецца. У той момант разумееш - усё было не дарэмна!

- А якія думкі звычайна наведваюць вас у вагоне метро? - цікавімся ў праходчыка.

- Як жа добра ехаць: летам - халаднавата, зімой - цёпла, - усміхаецца Уладзімір Уладзіміравіч. - Самае галоўнае - зручна і хутка. Згадзіцеся, што са станцыі метро "Магілёўская" да "Каменнай Горкі" наўрад ці вас дамчыць таксі за паўгадзіны, асабліва ў гадзіну пік. А метро - калі ласка! Да таго ж гэта самы бяспечны від транспарту.

Пакуль размаўляем, Уладзімір Сухавараў раз-пораз папраўляе сваю каску - яна ў яго ўнікальная. Прызнаецца, што іншай такой ва ўсім метрабудзе не знайсці.
- Ёй ужо гадоў 30. Гэта заводская мадэль, такія раней выпускалі, праўда, няшмат. Цяпер каскі куды больш сучасныя, але затое маю ўсе пазнаюць. Дзе б я яе ні пакінуў, заўсёды вернуць у рукі. Яна мне ўжо нібы талісман на ўдачу, - тлумачыць будаўнік і разважае, як змянілася за дзесяцігоддзе будаўнічае абсталяванне: - У плане тэхнікі і тэхналогій мы рушылі далёка наперад. Акрамя таго, што асартымент вырас, дык яшчэ і яго якасць, скорасць... Я заспеў часы, калі галоўны інструмент на будоўлі - перфаратар - важыў больш за 40 кіло. Толькі ўявіце сабе, якая махіна! Пасля некалькіх гадзін работы з ім лыжку з супам роўна немагчыма было ўтрымаць. Цяпер жа абсталяванне зусім іншае. Яно так прадумана і распрацавана, каб у тым ліку аблягчыць працу будаўніка.

Уладзімір Уладзіміравіч упэўнены, што з сучаснымі тэхналогіямі, абсталяваннем, а галоўнае - такімі кадрамі, якія працуюць з ім поплеч, любыя задачы пад сілу. Размова якраз аб узвядзенні новых станцый, трэцяй лініі метро. Гэту ідэю ў свой час цалкам падтрымаў кіраўнік дзяржавы, адзначыўшы, што ў свеце не так шмат гарадоў, дзе займаюцца будаўніцтвам метро.

- Прэзідэнт параўнаў гэта з космасам, толькі пад зямлёй! Сказаўшы, што метрабуд - вышэйшы ўзровень, дзе ёсць і інавацыі, і найноўшыя тэхналогіі. Гэта лепшая пахвала нашай штодзённай працы, - гаворыць субяседнік. - Час ідзе, мяняюцца патрабаванні да станцый. Так, сёння вялікая ўвага ўдзяляецца бяспецы. Напрыклад, новыя станцыі аснашчаны ахоўнымі агароджамі з празрыстага шкла. Дызайн таксама зусім іншы, не той, што 40 гадоў таму. У 80-я такіх свяцільнікаў, якія ўстанаўліваем на станцыі "Аэрадромная", днём з агнём не знайшлі б. Вельмі мне падабаецца станцыя "Каменная Горка", выкананая ў светлых тонах. Белая навясная столь з асвятленнем зрокава расшырае прастору. Велічныя мармуровыя калоны з элементамі з нержавеючай сталі. Усё так гарманічна адзін з адным спалучаецца, што мне здаецца - гэта самая прыгожая станцыя нашага метрапалітэна.

Праходчык запэўнівае: нават цяпер, праз 40 гадоў, ён пройдзецца па любой са станцый, у будаўніцтве якіх прымаў удзел, літаральна з заплюшчанымі вачыма.
- Памятаю ўсё: кожны паварот, прыступку... Нядаўна быў з кіраўніцтвам на "Пушкінскай", патрабавалася трапіць у вызначаны адсек. Я за пару хвілін правёў, нават не давялося чакаць суправаджаючага. Начальнік здзівіўся, маўляў, адкуль ведаеш усе ўваходы і выхады. Адказаў яму: дык я ж будаваў гэту станцыю, - гаворыць наш герой і тут жа адзначае, што ў яго прафесіі вельмі важна пераемнасць пакаленняў: - Прыходзіць моладзь, і мы стараемся ўсяму абучыць, расказаць, паказаць, што ведаем самі. Такім чынам гадуем сабе змену, як нашы настаўнікі рыхтавалі некалі нас. За маладымі будучыня!

"Не ўяўляю сваё жыццё без працоўных будняў"

У канцы размовы наш герой прызнаецца, што ён ужо даўно пенсіянер, але па-сапраўднаму пайсці на заслужаны адпачынак так і не сабраўся. Гаворыць, што пакуль не ўяўляе сваё жыццё без роднай брыгады, вырашэння рабочых пытанняў. Інакш кажучы, без працоўных будняў.
Адпачываць жа ад гарадской мітусні любіць у загарадным доме, дзе жывуць яго бацькі. Там ва Уладзіміра Уладзіміравіча вялікі агарод, куды ён прыязджае ў сезон амаль кожны дзень.

- Люблю працаваць на ўчастку. Напэўна, выяўляецца тое, што шмат гадоў правёў пад зямлёй. У гэтым годзе, напрыклад, пасадзіў адзінаццаць сартоў бульбы, зусім хутка пачнём з сям'ёй збор ураджаю - спадзяюся, ён нас парадуе. Яшчэ займаюся вінаградам, расце на плантацыі адразу дзесяць сартоў - і кожны адрозніваецца на смак, па метадах догляду, - расказвае Уладзімір Сухавараў. - Мне падабаецца гэта ўсё, здаецца, нядрэнна разбіраюся ў сельскай гаспадарцы. Калі адважуся пайсці на пенсію, то без справы дакладна не застануся.

Паводле слоў субяседніка, працуючы пад зямлёй, вельмі важна сачым за сваім здароўем. У свабодны час праходчыкі наведваюць басейн, гуляюць у тэніс.

- Вядома, ёсць свае нюансы ў нашай рабоце. Напрыклад, у летні час, калі доўга знаходзішся ў падземцы, а потым рэзка выходзіш на сонца, то не проста жмурышся некаторы час, але і адчуваеш сябе некамфортна, быццам дзённае святло перашкаджае, - удакладняе ён. - Таму абавязкова трэба займацца сабой, падтрымліваць арганізм у форме, і не важна, колькі табе гадоў. Як кажуць, у здаровым целе - здаровы дух.

Марына ВАЛАХ,
фота Паўла АРЛОЎСКАГА і з адкрытых інтэрнэт-крыніц,
газета "7 дней".-0-

Праект створаны за кошт сродкаў мэтавага збору на вытворчасць нацыянальнага кантэнту
Падпісвайцеся на нас у
X
Топ-навіны
Свежыя навіны Беларусі