Сцяг Пятніца, 5 снежня 2025
Усе навіны
Усе навіны
Грамадства
23 кастрычніка 2025, 10:02

"Я вельмі моцна баюся вышыні. Страшэнна!" Паветраная гімнастка Белдзяржцырка шчыра расказала аб сваёй прафесіі

Яна прызнаецца, што страшэнна баіцца вышыні, але разам з тым выконвае пад купалам цырка без страхоўкі такія трукі, што ў гледачоў замірае сэрца. Яна выкарыстоўвае ўнікальны рэквізіт, які спецыяльна заказвала ў майстра. Яе незвычайныя гібкасць і пластычнасць выклікаюць захапленне. Гераіня нашага праекта "Беларусы ў кадры" - прадстаўнік рэдкай і рызыкоўнай прафесіі, які стварае дзіўнае мастацтва. Настасся Каваленка - артыст-паветраны гімнаст Беларускага дзяржаўнага цырка.

"Па апладысментах разумею, якім атрымаўся нумар"


Перад выхадам на манеж яна здымае свае хатнія пушыстыя тапачкі, крыху размінаецца, расцягваецца і ўжо гатова да палёту. Пару лёгкіх крокаў наперад па арэне, і яна як быццам ідзе па паветры, пераступаючы ножкамі нябачную нам лесвіцу, злёгку трымаючыся за кола. А потым узлятае ўсё вышэй і вышэй. І ўжо там, у паветры, пачынае нібыта гуляць з колам, павісае на ім на адной руцэ, назе, дэманструючы пры гэтым неверагодныя гібкасць і вынослівасць. Усе рухі плаўныя, грацыёзныя - дасканалыя. Мы заміраем. Як загіпнатызаваныя, не адводзім вачэй ад яе. І толькі калі яна спускаецца на манеж, выдыхаем.

Мы на трэніроўцы Настассі Каваленка ў Белдзяржцырку. Вечарам яе чакае выступленне, цяпер невялікая размінка. Рэпетыцыі праходзяць кожны дзень, нават у выхадныя і святочныя дні. Паветраны гімнаст павінен быць моцным, вынослівым, гібкім.

Без прыгожага касцюма, у звычайным гімнастычным касцюме мы можам ацаніць выдатную фізічную форму Настассі. І прызнаемся, што яна віртуозна валодае сваім целам. Разумеем, што гэта талент, памножаны на вынік шматлікіх паўтарэнняў.

- Важна падрыхтаваць рукі, цела, усю сябе і знаходзіцца ў спакоі, - адказвае на наш камплімент Настасся: - З узростам асабліва пачала сачыць за харчаваннем. Але я такая ласуха, што мне часам вечарам проста цяжка ўтрымацца ад той самай пліткі шакаладу з чаем і лімонам.

У час рэпетыцый Настасся выкладваецца гэтак жа, як і ў час выступленняў, на ўсе 200 і больш працэнтаў. Гэта яе прынцып - заўсёды паказваць свой фізічны і эмацыянальны максімум. Пры гэтым яна прызнаецца, што перад гледачамі працаваць нават прасцей, чым у пустой зале. У першым выпадку ты напаўняешся чалавечай энергіяй.

- Я па апладысментах разумею, наколькі добра атрымаўся нумар, як я выканала ўсё музычна і па труках зладжана, - заўважае Настасся. - Былі, вядома, у маім жыцці моманты, калі выходзіла з манежа і плакала. Таму што спалохалася і не зрабіла палову работы. Людзі гэтага нават і не зразумелі. Але, з другога боку, цяпер я ўсведамляю, што бяспека перш за ўсё. Калі ты працуеш без страхоўкі і адчуваеш у момант выступлення, што нешта пайшло не так і ты не гатова зрабіць нейкі трук, абрыў, лепш не рабіць. А выканаць нейкі іншы элемент альбо прапусціць, калі музыка дазваляе. Я бачыла артыстаў, якія падалі з вышыні. Але на гэту тэму не хочацца гаварыць...

Цікавае назіранне. Знаходзячыся на арэне побач з артысткай, мы ўсвядомілі, што, калі сядзіш у зале, то адчуванне вышыні іншае. На манежы ты бачыш сапраўдную вышыню - купал цырка каля 22 метраў, а гэта ўзровень 7-8 паверха дома. З залы гледачоў усё здаецца крыху іншым.

У кожнага артыста-гімнаста свая рабочая вышыня: 10, 15 метраў, пад купалам цырка.

- Працую на 5-7 метрах, некаторыя трукі выконваю на ўзроўні вышэйшым за 10. У адной пастаноўцы пад купалам рабіла стойку. Рука ў пяцельцы, зразумела, не самая бяспечная страхоўка, але я разумела наступствы і ўсё роўна рабіла. Цяпер пакрыху набіраю вышыню, адным днём не рызыкну, - прызнаецца наша гераіня.

Стройная - усяго 46-48 кілаграмаў, невысокая - 158 сантыметраў ростам, Настасся Каваленка выглядае настолькі юнай, што хочацца спытаць: вы ў які клас перайшлі? А на самай справе яна ўжо восем гадоў служыць у Беларускім дзяржаўным цырку, адзначана рознымі ўзнагародамі на прафесійных фестывалях і конкурсах. Пры гэтым у размове разумееш, што ў гэтай дзяўчыны ўнутры неймаверная сіла, якая ўзнімае яе пад купал цырка, дзе яна робіць цуды. З намі размаўляе спакойна, без усякага пазёрства, зорнасці, шчыра прызнаецца ў сваім страху вышыні, як часам бывае цяжка настроіцца на выступленне, але яна не дае сабе права расслабляцца, адцягваць увагу на іншае. Для яе важна быць максімальна сканцэнтраванай, а яшчэ не выходзіць з вобраза, расказваць гледачам канкрэтную гісторыю, дзяліцца з імі эмоцыямі.

"Я вельмі моцна баюся вышыні. Страшэнна!"

Часцей цыркавыя прафесіі выбіраюць дзеці, якія выраслі на манежы, назіралі на бацькамі-артыстамі. Адсюль столькі дынастый. Але ў сям'і Настассі ўсё інакш, яе родныя не мелі адносін да гэтага віду мастацтва. Яе шлях - гэта чыстае захапленне, народжанае ўнутры. У кожным палёце яна ўвасабляе сваю мару.

- Не ведаю, адкуль гэта пайшло, - усміхаецца Настасся, адказваючы на пытанне аб цыркавых каранях у сям'і. - Бабуля скакала з парашутам, маці займалася спортам, і ў свае амаль пяцьдзясят яна адкрыла для сябе новае хобі - паветраныя палотны.

Маленькая Насця ў дзяцінстве перапрабавала шмат чаго: харэаграфію, тэатр, гімнастыку. Бацькі падтрымлівалі кожнае пачынанне. Маці пры гэтым павучала дачку: хочаш выніку - працуй упарта, не расслабляйся. Але ў гімнастыцы Настассі сказалі, што даныя ёсць, але яна позна прыйшла, а каб дагнаць астатніх, ёй давядзецца каласальна працаваць. І яна шмат чаго дасягнула, як аднойчы...

- Мы з мамай убачылі набор у цыркавую студыю ПК МАЗ. У дзень праслухоўвання я была крыху прастуджана - мама закапала нос, і мы адправіліся. Жаданне было мацней за ўсё. Трэнер Людміла Міхайлаўна Хаменка паглядзела мяне і сказала: "Дзяўчынка добрая, бяром!" - успамінае наша гераіня і падкрэслівае: Людміла Міхайлаўна - самы галоўны трэнер у маім жыцці. З яе ўсё пачалося. Я ведаю, як шмат яна для мяне зрабіла.

У дзесяць гадоў Настасся ўпершыню паспрабавала сябе як паветраная гімнастка. Страшна было, прызнаецца, але дзіцячая цікаўнасць і адрэналін перамагалі.

- Я вельмі моцна баюся вышыні. Страшэнна! Ніколі не лазіла па дрэвах, нават на веласіпедзе і роліках катаюся суперасцярожна. Многія здзіўляюцца: столькі страхаў, а працуеш у паветры. Як так? - задаецца пытаннем Настасся і адказвае: - Я разумею, што часам вельмі рызыкую. Мне страшна, але я раблю. Не ведаю, як растлумачыць. Таму з кожным днём патрэбна максімальная сабранасць, выдатная фізічная падрыхтоўка, маральная гатоўнасць - каб галава прымала ўсё.

Яшчэ дзяўчынкай Насцю запрасілі ў шоу, заўважыўшы яе талент. Яна выступала ў Мінску і Расіі, асвойваючы сур'ёзныя трукі. І за паўгода адбыўся рэзкі скачок.

У Белдзяржцырк афіцыйна ўладкавалася Настасся Каваленка, калі ёй споўнілася 19 гадоў. Першы год працавала з наезнікамі на конях. Але ўвесь час глядзела ўгору, на паветраных гімнастаў. Напярэдадні аднаго міжнароднага фестывалю рэжысёр цырка прапанавала  стварыць новы нумар. Настасся згадзілася з радасцю і энтузіязмам, паколькі гэта не толькі новая ступень развіцця, але і шанц даказаць сваю гатоўнасць працаваць пад купалам. Пасля сярэбранага медаля фестывалю Настассі прапанавалі перайсці ў паветраныя гімнасты.

"Такога рэквізіту больш ні у каго няма"

Так пачаўся яе шлях у нябёсах, дзе страх ператвараецца ў трыумф, а гучныя апладысменты гледачоў - найвышэйшая ўзнагарода. Як і прызнанне прафесійнага журы розных спаборніцтваў, вядома. Напрыклад, на Трэцім міжнародным фестывалі цыркавога мастацтва "Артыст" у Маскоўскім цырку Нікуліна на Цвятным бульвары, які прайшоў у верасні, Настасся Каваленка заваявала два спецыяльныя прызы за выступленне ў скрыпічным ключы.

Гэты рэквізіт - яе ўласнае тварэнне.

- Не хацела б выкарыстоўваць гучныя словы накшталт "унікальнае" або "непаўторнае", - сціпла заўважае Настасся, расказваючы пра сваю ідэю. - Хоць такога скрыпічнага ключа сапраўды больш ні ў каго няма.

Яна шукала нешта асаблівае, глядзела, аналізавала, чэрпала натхненне. І знайшла свой скрыпічны ключ - сімвал, дзе музыка і цыркавое мастацтва зліваюцца ў гармонію. Затым трэба было ўвасобіць ідэю: стварыць рэквізіт, атрымаць доступ на ім працаваць па строгіх стандартах Белдзяржцырка. Ён складаны, зборны, складаецца з трох частак, а ў вышыню - тры метры.

- У галаве бурлілі фантазіі: элементы, трукі, абрывы, - успамінае артыстка цырка. - Я саджуся ў ключ і разумею, што ўявіць прыгожа - адно, а рэалізаваць - зусім іншае. Ёсць кола, хвосцік, трэба выкарыстаць усё. Мы працавалі, галоўны рэжысёр падказваў. Было няпроста. Аднойчы спіна заніла - я дала ёй перадышку, але ўсё роўна палезла за элементам. Ад болю не справілася з трукам і з размаху прызямлілася на хвосцік.

Самы захапляючы трук у скрыпічным ключы - двайны адрыўны абрыў: гімнаст трымаецца за адзін элемент, адпускае рукі, пералятае на другі, затым на наступны - такі вось танец рызыкі і прыгажосці. А яшчэ віс на зубніку, на валасах: публіка ўзрываецца апладысментамі, калі Настасся лунае ў паветры, утрымліваючыся толькі патыліцай, паднімаючыся ўсё вышэй.

Нам, простым гледачам, здаецца, што круціцца на ключы - лёгка і проста. Напэўна, нават спецыялісты, журы фестывалю не заўсёды могуць ацаніць сапраўдную складанасць і майстэрства.

Прычым Настасся рэпеціруе і выступае без страхоўкі - часам рэквізіт, як скрыпічны ключ, гэтага не дазваляе.

Яе нумар са скрыпічным ключом мае некалькі варыяцый. Гэта як гісторыя пра мары. А яшчэ музыка святла. Менавіта яе наша гераіня прадстаўляла на фестывалі ў Нікулінскім цырку ў праграме "Музыка Перамогі".

- У гады Вялікай Айчыннай салдаты слухалі песні, і музыка падтрымлівала іх, гэта святло надзеі. Хацелася, каб гледачы ўтульна размясціліся ў крэслах і атрымлівалі асалоду ад музыкі, касцюма, трукаў, - прызнаецца паветраная гімнастка.

Настасся бярэ высокія ноты ў гэтым нумары - хто бачыў яго, не стрымаецца ад захопленых авацый, раз за разам, да самага фіналу. Прыходзьце ў Беларускі цырк, каб пачуць гэту сімфонію сваімі вачамі і адчуць яе сэрцам.

"Цырк патрабуе пастаяннага натхнення"

Цырк для Настассі - не проста работа, а само жыццё. Тым больш калі твой муж яшчэ і калега, партнёр. З усмешкай яна называе сустрэчу з Ягорам іроніяй лёсу: яны раслі ў Мінску, жылі ўсяго за два прыпынкі адзін ад аднаго, але сустрэліся толькі ў цырку ўжо дарослымі артыстамі. Ягор вучыўся ў цыркавым вучылішчы Масквы, працаваў у Расіі, затым вярнуўся ў родны горад і прыйшоў у Белдзяржцырк.

Настасся добра памятае іх першыя сумесныя выступленні: у парку Чалюскінцаў, калі яны знаёмілі дзяцей з цыркавымі прафесіямі, і камічная замалёўка-пастаноўка на стале з элементамі акрабатыкі. Тады Ягор выконваў строгага дырэктара, а Настасся - непакорлівую сакратаршу.

Потым яны сышліся ў жаданні паспрабаваць дуэт на трапецыі. У час рэпетыцый пасябравалі, і вельмі хутка іх адносіны перараслі ў нешта больш сур'ёзнае. Яшчэ б - гэты танец у паветры поўны страсці і любові!

- Увесь цырк быў у шоку, калі мы падалі заяву, - смяецца радасна Настасся. І расказвае, што Ягор часам асісціруе, паднімаючы яе на вышыню, зразумела, перажывае за жонку.

- Неяк ён прыйшоў паглядзець нумар і сказаў: "Я на такую вышыню не паднімаўся б". А для мяне гэта дробязь. Але ён ведае - спрачацца са мной дарэмна, асабліва на фестывалі. Не падніме - буду злавацца. Мне хочацца вышэй, лепш, хутчэй! - канстатуе наша гераіня і адзначае, што вопыт і ўзрост навучылі яе ўсведамляць рызыку. - Раней гэтага не было, а цяпер у мяне нейкі бзік, я часта стала апрацоўваць рукі магнезіяй, зраблю гэта раз, потым другі, інакш не супакоюся.

Магнезія - спецыяльны раствор, які выкарыстоўваюць спартсмены для павелічэння трэння рук і снарада і прадухілення слізгацення.

Трэба адзначыць, што муж і жонка падтрымліваюць адно аднаго не толькі ў паветры, але і ў розных пачынаннях, творчых задумках. Цяпер яны імкнуцца развівацца, дабаўляць новыя трукі.

- Не магу стаяць на месцы, - прызнаецца наша гераіня. - Цырк патрабуе пастаяннага натхнення: гляджу пастаноўкі, фестывалі, артыстаў у сацсетках.

Настасся адзначае, што яны з Ягорам не падзяляюць - гэты нумар толькі для фестывалю ці ж для цыркавой праграмы. Яны аднадушныя ў тым, што глядач таксама дастойны бачыць усё самае лепшае з іх праграмы. Ці гэта віс на валасах, зубах, ці двайны абрыў на немалой вышыні.

- Цыркавое мастацтва спалучае ў сабе тэатр, харэаграфію, акрабатыку. Тут усё - і рызыкоўныя трукі, і прыгажосць цела, і акцёрская ігра. Праграмы зачароўваюць і здзіўляюць любога чалавека. Адзін вельмі любіць дрэсіраваных жывёл, другому падабаюцца гумар і жарты клоўнаў, а нехта чакае толькі наша выступленне. Прыходзьце ў цырк, каб зразумець, што падабаецца больш вам, - звярнулася да нашых чытачоў у час сустрэчы Настасся.

Святлана КІРСАНАВА, газета "7 дней",
фота Хрысціны Аксёнавай і з сайта circus.by

Праект створаны на кошт сродкаў мэтавага збору на вытворчасць нацыянальнага кантэнту
Падпісвайцеся на нас у
X
Топ-навіны
Свежыя навіны Беларусі