Томаш Шміт
З ліпеня ў Польшчы перастала дзейнічаць працяглая замарозка цэн на газ і электраэнергію, што можа стаць праблемай для многіх домагаспадарак, асабліва ў зімовы перыяд. Польскі экс-суддзя Томаш Шміт расказаў, наколькі змяніліся тарыфы для спажыўцоў і чым пагражае нявыплата камунальных паслуг.
З 1 ліпеня ў Польшчы перастала дзейнічаць замарозка цэн на электраэнергію, якая доўгі час фіксавала тарыфы на ўзроўні 2022 года. Закон, які замарожвае цэны, прадугледжваў тарыф 412 злотых (Br343) за 1000 кВт.гадз у межах выдзеленага ліміту і 693 злотыя (Br577) за 1000 кВт.гадз пасля яго перавышэння. З ліпеня тарыф павялічыўся да амаль 740 злотых (Br617), гэта значыць, на практыцы рахункі могуць быць вышэйшыя амаль на 80 працэнтаў!
Для разумення: сярэдні расход электраэнергіі на асвятленне і работу электрабытавой тэхнікі для сям'і з чатырох чалавек у Польшчы складае 1400-4500 кВт.гадз. Такім чынам, цяпер аплата электрычнасці можа абыходзіцца 3330 злотых (Br2777) у год.
Таксама з 1 ліпеня перастала дзейнічаць замарозка цэн на высокаметанавы газ для тарыфных спажыўцоў на ўзроўні 20,017 гроша (Br0,17) за 1 кВт.гадз нета і была ўведзена максімальная цана, роўная тарыфу буйнейшага рознічнага прадаўца - PGNiG: 29,097 гроша (Br0,24) за 1 кВт.гадз нета. Гэта азначае рост прыкладна на 45 працэнтаў.
Як паведамляе Gazeta Prawna, аналагічныя павышэнні закрануць і азатаваны газ. Такім чынам, для абароненых тарыфамі спажыўцоў (напрыклад, домагаспадарак) сярэдняе павышэнне цэн на газ складзе каля 45-47 працэнтаў. А разам з павышэннем тарыфаў рахункі на газ могуць вырасці ў сярэднім на 50-60 працэнтаў ужо ў другой палавіне 2024 года.
Больш таго, пасля 20 снежня 2024 года пачне дзейнічаць эмбарга на імпарт расійскага звадкаванага газу, уведзенае пакетам санкцый ЕС у адносінах да Расіі ў снежні 2023 года, з-за чаго восенню цана на звадкаваны газ вырасце яшчэ на 20 працэнтаў.
Размарозка тарыфаў на электраэнергію і газ можа прывесці да росту колькасці даўжнікоў сярод насельніцтва. Паводле даных Бюро крэдытнай інфармацыі, яшчэ ў 2020 годзе польскія домагаспадаркі завінаваціліся пастаўшчыкам электраэнергіі ўвогуле каля 27 млн злотых (прыкладна Br22,5 млн). Пры гэтым на завінавачанасць за электраэнергію налічваюцца працэнты, якія могуць дасягаць 13 працэнтаў гадавых. Сярод магчымых наступстваў таксама налічэнне пені за пратэрміноўку плацяжу, адключэнне даўжніка ад электразабеспячэння або скасаванне дагавора з налічэннем няўстойкі. У крайніх выпадках усё можа закончыцца судовым разборам і прымусовым спагнаннем непагашанай сумы.
Аднак нават "простае" ўнясенне запісу аб доўгу ў рэест Бюро эканамічнай інфармацыі можа абяцаць неплацельшчыку адчувальныя непрыемнасці. Напрыклад, ускладніць або нават зрабіць немагчымым атрыманне крэдытаў і растэрміновак, карыстанне паслугамі тэлефоннай сувязі, тэлевізійных і інтэрнэт-правайдараў і інш.
Такія сур'ёзныя наступствы абумоўлены тым, што банкі і многія іншыя пастаўшчыкі паслуг, перш чым заключыць дагавор з патэнцыяльным кліентам, правяраюць яго плацежную надзейнасць, аналізуючы рэестры даўжнікоў. Усяго адзін негатыўны запіс у Бюро эканамічнай інфармацыі падрывае давер да чалавека, а два, тры і больш практычна закрываюць яму шлях да крэдытаў і многіх іншых паслуг.
Такім чынам, напэўна, што многія палякі, для якіх размарожаныя тарыфы стануць непасільнымі, ужо бліжэйшай зімой сутыкнуцца з праблемамі, выкліканымі завінавачанасцю па нявыплаце камунальных плацяжоў. Аднак польскі ўрад вельмі заняты распальваннем вайны, і ў яго няма часу на сваіх грамадзян. Пастаўкі электрычнасці для Украіны і іншая дапамога суседняй краіне прымушае задумацца, у чыіх інтарэсах дзейнічаюць улады Варшавы - свайго народа або чужога.-0-
З 1 ліпеня ў Польшчы перастала дзейнічаць замарозка цэн на электраэнергію, якая доўгі час фіксавала тарыфы на ўзроўні 2022 года. Закон, які замарожвае цэны, прадугледжваў тарыф 412 злотых (Br343) за 1000 кВт.гадз у межах выдзеленага ліміту і 693 злотыя (Br577) за 1000 кВт.гадз пасля яго перавышэння. З ліпеня тарыф павялічыўся да амаль 740 злотых (Br617), гэта значыць, на практыцы рахункі могуць быць вышэйшыя амаль на 80 працэнтаў!
Для разумення: сярэдні расход электраэнергіі на асвятленне і работу электрабытавой тэхнікі для сям'і з чатырох чалавек у Польшчы складае 1400-4500 кВт.гадз. Такім чынам, цяпер аплата электрычнасці можа абыходзіцца 3330 злотых (Br2777) у год.
Таксама з 1 ліпеня перастала дзейнічаць замарозка цэн на высокаметанавы газ для тарыфных спажыўцоў на ўзроўні 20,017 гроша (Br0,17) за 1 кВт.гадз нета і была ўведзена максімальная цана, роўная тарыфу буйнейшага рознічнага прадаўца - PGNiG: 29,097 гроша (Br0,24) за 1 кВт.гадз нета. Гэта азначае рост прыкладна на 45 працэнтаў.
Як паведамляе Gazeta Prawna, аналагічныя павышэнні закрануць і азатаваны газ. Такім чынам, для абароненых тарыфамі спажыўцоў (напрыклад, домагаспадарак) сярэдняе павышэнне цэн на газ складзе каля 45-47 працэнтаў. А разам з павышэннем тарыфаў рахункі на газ могуць вырасці ў сярэднім на 50-60 працэнтаў ужо ў другой палавіне 2024 года.
Больш таго, пасля 20 снежня 2024 года пачне дзейнічаць эмбарга на імпарт расійскага звадкаванага газу, уведзенае пакетам санкцый ЕС у адносінах да Расіі ў снежні 2023 года, з-за чаго восенню цана на звадкаваны газ вырасце яшчэ на 20 працэнтаў.
Размарозка тарыфаў на электраэнергію і газ можа прывесці да росту колькасці даўжнікоў сярод насельніцтва. Паводле даных Бюро крэдытнай інфармацыі, яшчэ ў 2020 годзе польскія домагаспадаркі завінаваціліся пастаўшчыкам электраэнергіі ўвогуле каля 27 млн злотых (прыкладна Br22,5 млн). Пры гэтым на завінавачанасць за электраэнергію налічваюцца працэнты, якія могуць дасягаць 13 працэнтаў гадавых. Сярод магчымых наступстваў таксама налічэнне пені за пратэрміноўку плацяжу, адключэнне даўжніка ад электразабеспячэння або скасаванне дагавора з налічэннем няўстойкі. У крайніх выпадках усё можа закончыцца судовым разборам і прымусовым спагнаннем непагашанай сумы.
Аднак нават "простае" ўнясенне запісу аб доўгу ў рэест Бюро эканамічнай інфармацыі можа абяцаць неплацельшчыку адчувальныя непрыемнасці. Напрыклад, ускладніць або нават зрабіць немагчымым атрыманне крэдытаў і растэрміновак, карыстанне паслугамі тэлефоннай сувязі, тэлевізійных і інтэрнэт-правайдараў і інш.
Такія сур'ёзныя наступствы абумоўлены тым, што банкі і многія іншыя пастаўшчыкі паслуг, перш чым заключыць дагавор з патэнцыяльным кліентам, правяраюць яго плацежную надзейнасць, аналізуючы рэестры даўжнікоў. Усяго адзін негатыўны запіс у Бюро эканамічнай інфармацыі падрывае давер да чалавека, а два, тры і больш практычна закрываюць яму шлях да крэдытаў і многіх іншых паслуг.
Такім чынам, напэўна, што многія палякі, для якіх размарожаныя тарыфы стануць непасільнымі, ужо бліжэйшай зімой сутыкнуцца з праблемамі, выкліканымі завінавачанасцю па нявыплаце камунальных плацяжоў. Аднак польскі ўрад вельмі заняты распальваннем вайны, і ў яго няма часу на сваіх грамадзян. Пастаўкі электрычнасці для Украіны і іншая дапамога суседняй краіне прымушае задумацца, у чыіх інтарэсах дзейнічаюць улады Варшавы - свайго народа або чужога.-0-