3 верасня, Мінск /Кар. БЕЛТА/. Больш за 72 працэнты беларусаў станоўча ацэньваюць сістэму адукацыі ў краіне. У ліпені - жніўні 2024 года Інстытутам сацыялогіі НАН Беларусі праводзілася сацыялагічнае даследаванне, прысвечанае вывучэнню адносін насельніцтва да сістэмы агульнай сярэдняй адукацыі, паведамілі БЕЛТА ў інстытуце.
Згодна з данымі даследавання, даючы агульную ацэнку сістэме адукацыі ў Беларусі, большасць апытаных выказаліся станоўча - 72,9 працэнта (сума адказаў "станоўча" і "хутчэй станоўча"). "Кожны пяты ўдзельнік даследавання (21,1 працэнта) адзначыў нейтральную ацэнку, усяго 4,6 працэнта рэспандэнтаў бачаць у сістэме школьнай адукацыі больш адмоўных момантаў (сума адказаў "адмоўна" і "хутчэй адмоўна"). Таксама, на думку апытаных, залогам атрымання якаснай адукацыі служыць адзінства намаганняў дзіцяці, педагогаў і бацькоў: 78,8 працэнта бачаць галоўным фактарам паспяховага адукацыйнага працэсу жаданне самога дзіцяці вучыцца, 53,2 працэнта адзначаюць важнасць прафесіяналізму педагогаў, 45,4 працэнта падкрэсліваюць значнасць імкнення бацькоў даць дзіцяці адукацыю", - праінфармавалі ў Інстытуце сацыялогіі НАН.
Акрамя таго, больш за трэць апытаных сярод фактараў поспеху называюць прыроджаныя здольнасці дзіцяці (35,6 працэнта), практычна чвэрць - спрыяльнае для развіцця здольнасцей асяроддзе і магчымасць дзіцяці бясплатна наведваць гурткі і заняткі па выбары (23,6 працэнта). Менш значнымі фактарамі названы ўзровень адукацыі бацькоў (16,2 працэнта) і ўзровень матэрыяльнага дабрабыту сям'і (14,0 працэнта).
Праведзенае сацыялагічнае даследаванне было прысвечана вывучэнню адносін насельніцтва да сістэмы агульнай сярэдняй адукацыі. Апытанне праводзілася ва ўсіх абласных цэнтрах і ў Мінску, асобных раённых гарадах і сельскіх населеных пунктах. "Ва ўмовах імклівых змяненняў, выкліканых тэхналагічнымі новаўвядзеннямі і глабалізацыяй, пытанні якасці школьнай адукацыі выходзяць на першы план. Актуальнасць абмеркавання гэтай тэмы вызначаецца неабходнасцю адаптацыі сістэмы падрыхтоўкі кадраў да новых рэалій і стварэння для кожнага спрыяльных умоў у атрыманні дастойнай адукацыі, што садзейнічае гарманічнаму развіццю асобы. Сацыялагічнае вывучэнне адносін насельніцтва да сістэмы школьнай адукацыі з'яўляецца неад'емнай часткай аналізу сучаснага адукацыйнага працэсу. Яно дае магчымасць не толькі выявіць асноўныя праблемы і накіраваць намаганні на іх вырашэнне, але і сфарміраваць больш устойлівую і адаптыўную адукацыйную сістэму, якая адпавядае выклікам часу і патрэбнасцям грамадства. Ва ўмовах глабальных змяненняў важна чуць і ўлічваць меркаванне ўсіх удзельнікаў адукацыйнага працэсу, каб сумеснымі намаганнямі стварыць трывалы фундамент для развіцця будучых пакаленняў. Па выніках апытанняў палавіна рэспандэнтаў мае дзяцей і ўнукаў школьнага ўзросту (50,2 працэнта), гэта значыць пытанні, якія датычацца школьнай адукацыі, з'яўляюцца для іх асабліва актуальнымі", - адзначылі ў Інстытуце сацыялогіі НАН.-0-
Згодна з данымі даследавання, даючы агульную ацэнку сістэме адукацыі ў Беларусі, большасць апытаных выказаліся станоўча - 72,9 працэнта (сума адказаў "станоўча" і "хутчэй станоўча"). "Кожны пяты ўдзельнік даследавання (21,1 працэнта) адзначыў нейтральную ацэнку, усяго 4,6 працэнта рэспандэнтаў бачаць у сістэме школьнай адукацыі больш адмоўных момантаў (сума адказаў "адмоўна" і "хутчэй адмоўна"). Таксама, на думку апытаных, залогам атрымання якаснай адукацыі служыць адзінства намаганняў дзіцяці, педагогаў і бацькоў: 78,8 працэнта бачаць галоўным фактарам паспяховага адукацыйнага працэсу жаданне самога дзіцяці вучыцца, 53,2 працэнта адзначаюць важнасць прафесіяналізму педагогаў, 45,4 працэнта падкрэсліваюць значнасць імкнення бацькоў даць дзіцяці адукацыю", - праінфармавалі ў Інстытуце сацыялогіі НАН.
Акрамя таго, больш за трэць апытаных сярод фактараў поспеху называюць прыроджаныя здольнасці дзіцяці (35,6 працэнта), практычна чвэрць - спрыяльнае для развіцця здольнасцей асяроддзе і магчымасць дзіцяці бясплатна наведваць гурткі і заняткі па выбары (23,6 працэнта). Менш значнымі фактарамі названы ўзровень адукацыі бацькоў (16,2 працэнта) і ўзровень матэрыяльнага дабрабыту сям'і (14,0 працэнта).
Праведзенае сацыялагічнае даследаванне было прысвечана вывучэнню адносін насельніцтва да сістэмы агульнай сярэдняй адукацыі. Апытанне праводзілася ва ўсіх абласных цэнтрах і ў Мінску, асобных раённых гарадах і сельскіх населеных пунктах. "Ва ўмовах імклівых змяненняў, выкліканых тэхналагічнымі новаўвядзеннямі і глабалізацыяй, пытанні якасці школьнай адукацыі выходзяць на першы план. Актуальнасць абмеркавання гэтай тэмы вызначаецца неабходнасцю адаптацыі сістэмы падрыхтоўкі кадраў да новых рэалій і стварэння для кожнага спрыяльных умоў у атрыманні дастойнай адукацыі, што садзейнічае гарманічнаму развіццю асобы. Сацыялагічнае вывучэнне адносін насельніцтва да сістэмы школьнай адукацыі з'яўляецца неад'емнай часткай аналізу сучаснага адукацыйнага працэсу. Яно дае магчымасць не толькі выявіць асноўныя праблемы і накіраваць намаганні на іх вырашэнне, але і сфарміраваць больш устойлівую і адаптыўную адукацыйную сістэму, якая адпавядае выклікам часу і патрэбнасцям грамадства. Ва ўмовах глабальных змяненняў важна чуць і ўлічваць меркаванне ўсіх удзельнікаў адукацыйнага працэсу, каб сумеснымі намаганнямі стварыць трывалы фундамент для развіцця будучых пакаленняў. Па выніках апытанняў палавіна рэспандэнтаў мае дзяцей і ўнукаў школьнага ўзросту (50,2 працэнта), гэта значыць пытанні, якія датычацца школьнай адукацыі, з'яўляюцца для іх асабліва актуальнымі", - адзначылі ў Інстытуце сацыялогіі НАН.-0-