Фота з архіва
Навіны сюжэта
"Маладзёжная палітыка Беларусі "
24 лістапада, Мінск /Кар. БЕЛТА/. Аб магчымасцях развіцця таленавітай моладзі ў БДУ расказаў першы прарэктар Дзмітрый Курловіч на пасяджэнні круглага стала "Падтрымка адоранай моладзі: стварэнне стымулаў для замацавання кадраў унутры краіны" ў прэс-цэнтры БЕЛТА.
У БДУ з таленавітай моладдзю вядзецца вялікая прафарыентацыйная работа. Да яе прыцягваюць падлеткаў розных узростаў: пачынаючы з сярэдняга звяна школы і заканчваючы ўжо выпускнікамі ўстаноў сярэдняй адукацыі. "Сюды ўваходзіць вялікая колькасць мерапрыемстваў: тыдні пэўных прадметаў, калі моладзь прыходзіць у ВНУ і знаёміцца з факультэтам, розныя семінары, майстар-класы, лекцыі. Таксама гэта "Школы юных...", калі мы прыцягваем моладзь па розных напрамках, алімпіяды - многія нашы выкладчыкі з'яўляюцца распрацоўшчыкамі, членамі журы. Міжнародныя спаборніцтвы адсочваем яшчэ ў школе і затым, вядома, прызёраў забіраем у ВНУ", - пералічыў першы прарэктар.
БДУ з'яўляецца лідарам па прыцягненні адоранай моладзі ў краіне. Сярод студэнтаў - самая вялікая колькасць пераможцаў рэспубліканскіх і міжнародных алімпіяд, медалісты, выпускнікі гімназій.
"Усіх студэнтаў мы стараемся ўзяць пад сваю апеку, але да гэтай моладзі заўсёды яшчэ больш пільная ўвага. Забяспечваем індывідуальную работу куратараў. За кожным пераможцам алімпіяд у банку даных адораных замацоўваецца спецыяльны навуковы кіраўнік і вядзе яго ўвесь час у ВНУ. Далей мы прадастаўляем перавагі пры выбары кафедраў. Значыць, калі ў нас спачатку ідзе навучанне агульнае, потым ідуць спецыялізацыі, то ў таленавітай моладзі ёсць перавага - яны могуць выбраць самую актуальную, цікавую на гэты момант спецыялізацыю. Мы прапануем ім дадатковую дысцыпліну, звязаную з праграміраваннем, замежнымі мовамі, і яны могуць свае кампетэнцыі такім чынам узмацніць. Такія дысцыпліны прапісваюцца ў якасці дадатку да дыплома", - падзяліўся першы прарэктар.
Увага ўдзяляецца і навуковай рабоце. "У нас даволі вялікая колькасць студэнцкіх лабараторый: іх 120 у ВНУ, 60 лабараторый і 120 гурткоў. У іх студэнты пачынаюць паступова прыцягвацца да навуковай работы, пад наглядам кіраўнікоў лабараторый удзельнічаць у праектах, пісаць артыкулы і затым паступаць у магістратуру і аспірантуру. Да педагагічнай дзейнасці адораную моладзь прыцягваюць пасля заканчэння магістратуры і ў працэсе навучання ў аспірантуры. У іх фарміруецца першачарговае размеркаванне, таленавітыя маладыя людзі маюць права на пазачарговае атрыманне жылога памяшкання і інтэрнаты на перыяд навучання. Таксама адораная моладзь атрымлівае накіраванне на стажыроўку, павышэнне кваліфікацыі і падрыхтоўкі, гэта значыць яны працуюць ужо нашымі выкладчыкамі", - адзначыў Дзмітрый Курловіч.
Апошнім часам у БДУ ствараецца сістэма настаўніцтва. "За кожным работнікам, які прыходзіць да нас, мы замацоўваем нашага вопытнага супрацоўніка. Ён вядзе яго на працягу двух гадоў, суправаджае на працягу ўсёй траекторыі і зацікаўлены ў тым, каб малады супрацоўнік стаў добрым спецыялістам", - сказаў ён.
Першы прарэктар расказаў і аб сваім вопыце ўзаемадзеяння з таленавітай моладдзю. "Я таксама пастаянна працую з адоранай моладдзю, з 2019 года з'яўляюся куратарам каманд, якія мы адбіраем на рэспубліканскай алімпіядзе па геаграфіі. Далей ужо рыхтуем да міжнародных спаборніцтваў. Шмат разоў я прадстаўляў у якасці настаўніка каманду па геаграфіі на міжнародных алімпіядах. У бягучым годзе гэта былі дзве алімпіяды, адна міжнародная геаграфічная ў Тайландзе. Там наша дзіця заваявала залаты медаль, гэта была абсалютная перамога. Другая алімпіяда была па навуках аб зямлі. Там заваявалі на чацвярых два залатыя, тры сярэбраныя, чатыры бронзавыя медалі. Гэта работа прадаўжаецца пастаянна. Дзіця прыходзіць да нас пасля перамогі на алімпіядах, мы яго некалькі гадоў вядзём, рыхтуем, і затым вось такія вынікі паказвае краіна. Акрамя таго, я шмат гадоў кіраваў навукова-даследчай лабараторыяй на факультэце геаграфіі і геаінфарматыкі. І таксама сутыкнуўся з працэсам, калі мы прыцягваем дзяцей, стараемся іх зацікавіць навуковай работай, потым думаем, як іх злучыць разам, каб яны пісалі сваю курсавую, дыпломную работу ў калектыве. Гэта і студэнцкія гранты Міністэрства адукацыі, і гранты ў нашай ВНУ для такіх калектываў", - расказаў першы прарэктар.
Каб чалавек выйшаў з універсітэта спецыялістам сваёй справы і меў розныя навыкі, звязаныя з напісаннем навуковых артыкулаў і тэкстаў, у БДУ праводзіцца вялікая аналітычная работа. "Нядаўна да юбілею ўніверсітэта адкрылі маладзёжны аналітычны цэнтр, адораныя хлопцы далучаюцца да такой работы. Мы даём пэўную тэматыку, яны стараюцца палепшыць работу ВНУ па розных напрамках", - дадаў ён.
Аспірант кафедры глебазнаўства і геаінфармацыйных сістэм факультэта геаграфіі і геаінфарматыкі БДУ Юрый Давідовіч паказаў сваім асабістым прыкладам, чаго можна дабіцца ў студэнцкай навуцы. У магістратуры ён быў удастоены прэзідэнцкай стыпендыі. Далей хлопец прадставіў сваю навуковую работу спачатку на конкурсе навуковых работ БДУ, дзе быў прызнаны лаўрэатам, а потым на рэспубліканскім конкурсе навуковых работ, дзе дасягнуў такога ж поспеху.
"За распрацаваную методыку дэшыфравання структуры глебавага покрыва быў узнагароджаны стыпендыяй Прэзідэнта Беларусі. На гэты момант рыхтую сваю дысертацыю, у мяне трэці год навучання, у далейшым буду таксама весці навуковую і даследчую дзейнасць ужо на іншым узроўні ва ўніверсітэце. Працую і з'яўляюся адказным за навукова-даследчую работу студэнтаў на факультэце. У нас ужо чатыры гады запар маладыя людзі становяцца лаўрэатамі рэспубліканскага конкурсу навуковых работ студэнтаў", - расказаў аб сваіх дасягненнях Юрый Давідовіч.-0-
У БДУ з таленавітай моладдзю вядзецца вялікая прафарыентацыйная работа. Да яе прыцягваюць падлеткаў розных узростаў: пачынаючы з сярэдняга звяна школы і заканчваючы ўжо выпускнікамі ўстаноў сярэдняй адукацыі. "Сюды ўваходзіць вялікая колькасць мерапрыемстваў: тыдні пэўных прадметаў, калі моладзь прыходзіць у ВНУ і знаёміцца з факультэтам, розныя семінары, майстар-класы, лекцыі. Таксама гэта "Школы юных...", калі мы прыцягваем моладзь па розных напрамках, алімпіяды - многія нашы выкладчыкі з'яўляюцца распрацоўшчыкамі, членамі журы. Міжнародныя спаборніцтвы адсочваем яшчэ ў школе і затым, вядома, прызёраў забіраем у ВНУ", - пералічыў першы прарэктар.
БДУ з'яўляецца лідарам па прыцягненні адоранай моладзі ў краіне. Сярод студэнтаў - самая вялікая колькасць пераможцаў рэспубліканскіх і міжнародных алімпіяд, медалісты, выпускнікі гімназій.
"Усіх студэнтаў мы стараемся ўзяць пад сваю апеку, але да гэтай моладзі заўсёды яшчэ больш пільная ўвага. Забяспечваем індывідуальную работу куратараў. За кожным пераможцам алімпіяд у банку даных адораных замацоўваецца спецыяльны навуковы кіраўнік і вядзе яго ўвесь час у ВНУ. Далей мы прадастаўляем перавагі пры выбары кафедраў. Значыць, калі ў нас спачатку ідзе навучанне агульнае, потым ідуць спецыялізацыі, то ў таленавітай моладзі ёсць перавага - яны могуць выбраць самую актуальную, цікавую на гэты момант спецыялізацыю. Мы прапануем ім дадатковую дысцыпліну, звязаную з праграміраваннем, замежнымі мовамі, і яны могуць свае кампетэнцыі такім чынам узмацніць. Такія дысцыпліны прапісваюцца ў якасці дадатку да дыплома", - падзяліўся першы прарэктар.
Увага ўдзяляецца і навуковай рабоце. "У нас даволі вялікая колькасць студэнцкіх лабараторый: іх 120 у ВНУ, 60 лабараторый і 120 гурткоў. У іх студэнты пачынаюць паступова прыцягвацца да навуковай работы, пад наглядам кіраўнікоў лабараторый удзельнічаць у праектах, пісаць артыкулы і затым паступаць у магістратуру і аспірантуру. Да педагагічнай дзейнасці адораную моладзь прыцягваюць пасля заканчэння магістратуры і ў працэсе навучання ў аспірантуры. У іх фарміруецца першачарговае размеркаванне, таленавітыя маладыя людзі маюць права на пазачарговае атрыманне жылога памяшкання і інтэрнаты на перыяд навучання. Таксама адораная моладзь атрымлівае накіраванне на стажыроўку, павышэнне кваліфікацыі і падрыхтоўкі, гэта значыць яны працуюць ужо нашымі выкладчыкамі", - адзначыў Дзмітрый Курловіч.
Апошнім часам у БДУ ствараецца сістэма настаўніцтва. "За кожным работнікам, які прыходзіць да нас, мы замацоўваем нашага вопытнага супрацоўніка. Ён вядзе яго на працягу двух гадоў, суправаджае на працягу ўсёй траекторыі і зацікаўлены ў тым, каб малады супрацоўнік стаў добрым спецыялістам", - сказаў ён.
Першы прарэктар расказаў і аб сваім вопыце ўзаемадзеяння з таленавітай моладдзю. "Я таксама пастаянна працую з адоранай моладдзю, з 2019 года з'яўляюся куратарам каманд, якія мы адбіраем на рэспубліканскай алімпіядзе па геаграфіі. Далей ужо рыхтуем да міжнародных спаборніцтваў. Шмат разоў я прадстаўляў у якасці настаўніка каманду па геаграфіі на міжнародных алімпіядах. У бягучым годзе гэта былі дзве алімпіяды, адна міжнародная геаграфічная ў Тайландзе. Там наша дзіця заваявала залаты медаль, гэта была абсалютная перамога. Другая алімпіяда была па навуках аб зямлі. Там заваявалі на чацвярых два залатыя, тры сярэбраныя, чатыры бронзавыя медалі. Гэта работа прадаўжаецца пастаянна. Дзіця прыходзіць да нас пасля перамогі на алімпіядах, мы яго некалькі гадоў вядзём, рыхтуем, і затым вось такія вынікі паказвае краіна. Акрамя таго, я шмат гадоў кіраваў навукова-даследчай лабараторыяй на факультэце геаграфіі і геаінфарматыкі. І таксама сутыкнуўся з працэсам, калі мы прыцягваем дзяцей, стараемся іх зацікавіць навуковай работай, потым думаем, як іх злучыць разам, каб яны пісалі сваю курсавую, дыпломную работу ў калектыве. Гэта і студэнцкія гранты Міністэрства адукацыі, і гранты ў нашай ВНУ для такіх калектываў", - расказаў першы прарэктар.
Каб чалавек выйшаў з універсітэта спецыялістам сваёй справы і меў розныя навыкі, звязаныя з напісаннем навуковых артыкулаў і тэкстаў, у БДУ праводзіцца вялікая аналітычная работа. "Нядаўна да юбілею ўніверсітэта адкрылі маладзёжны аналітычны цэнтр, адораныя хлопцы далучаюцца да такой работы. Мы даём пэўную тэматыку, яны стараюцца палепшыць работу ВНУ па розных напрамках", - дадаў ён.
Аспірант кафедры глебазнаўства і геаінфармацыйных сістэм факультэта геаграфіі і геаінфарматыкі БДУ Юрый Давідовіч паказаў сваім асабістым прыкладам, чаго можна дабіцца ў студэнцкай навуцы. У магістратуры ён быў удастоены прэзідэнцкай стыпендыі. Далей хлопец прадставіў сваю навуковую работу спачатку на конкурсе навуковых работ БДУ, дзе быў прызнаны лаўрэатам, а потым на рэспубліканскім конкурсе навуковых работ, дзе дасягнуў такога ж поспеху.
"За распрацаваную методыку дэшыфравання структуры глебавага покрыва быў узнагароджаны стыпендыяй Прэзідэнта Беларусі. На гэты момант рыхтую сваю дысертацыю, у мяне трэці год навучання, у далейшым буду таксама весці навуковую і даследчую дзейнасць ужо на іншым узроўні ва ўніверсітэце. Працую і з'яўляюся адказным за навукова-даследчую работу студэнтаў на факультэце. У нас ужо чатыры гады запар маладыя людзі становяцца лаўрэатамі рэспубліканскага конкурсу навуковых работ студэнтаў", - расказаў аб сваіх дасягненнях Юрый Давідовіч.-0-
