На ўвасабленне ідэі стварыць новую публічную пляцоўку для дзелавых сустрэч прафесіяналаў сусветнага ўзроўню са сферы адукацыі спатрэбілася крыху менш як два гады, што не так ужо і шмат для нараджэння сталага і ў многім унікальнага праекта. Да рэалізацыі задумы арганізатары - бізнес-школа Magna Carta Oxford і Цэнтр міжнародных сувязей - падышлі з брытанскай педантычнасцю і беларускай гасціннасцю. Мінск, які прымаў у першай дэкадзе красавіка I Міжнародны адукацыйны форум "Еўрапейская якасць адукацыі" (EQE-Forum), аказаў гасцям сардэчны прыём і прапанаваў цікавую праграму работы.
Якой убачылі Беларусь прадстаўнікі сусветнай акадэмічнай эліты, якія дывідэнды атрымаюць беларусы ад праведзенай міжнароднай сустрэчы, ці будзе прадаўжэнне мультынацыянальнай размовы аб якасці адукацыі і новых тэхналогіях у навучанні - аб гэтым у інтэрв'ю карэспандэнту БЕЛТА расказаў першы прарэктар брытанскай бізнес-школы Magna Carta Oxford Вадзім Цітоў.
- Вадзім Міхайлавіч, дзякуючы EQE-Forum кіраўнікі замежных ВНУ і іншыя дэлегаты змаглі не толькі ўстанавіць новыя кантакты і сам-насам абмеркаваць сучасныя праблемы ў адукацыі, але і больш даведацца пра Беларусь, паглядзець на нас зусім іншымі вачамі. Можна сказаць, што гэта сустрэча была ў пэўным сэнсе пазітыўным урокам...
- Безумоўна, EQE-Forum адыграў важную іміджавую ролю для Беларусі. Дэлегаты паехалі з Мінска з вельмі добрымі ўражаннямі: замежныя госці - а многія з іх пабывалі тут упершыню - былі прыемна здзіўлены тым, наколькі спакойная і камфортная атмасфера ў горадзе, наколькі добразычлівыя і адкрытыя беларусы, што ў краіне ўсё зусім не так, як падаецца некаторымі заходнімі СМІ. Было відаць, як у свядомасці іншаземцаў паступова разбураюцца пэўныя стэрэатыпы. Напрыклад, англічане, у тым ліку журналісты, гаварылі нам аб тым, што пасля вяртання дадому абавязкова будуць дзяліцца з калегамі і сябрамі аб'ектыўнай інфармацыяй пра Беларусь.
- Што вы адзначылі б у якасці галоўных вынікаў форуму?
- Магу адразу назваць шэсць пунктаў. Па-першае, Беларусь у свеце ўбачылі як краіну, якая рэальна клапоціцца аб якасці адукацыі і хоча інтэгравацца ў міжнародную адукацыйную прастору. Па-другое, Беларусь прадэманстравала свой магутны экспартны патэнцыял адукацыйных паслуг. Па-трэцяе, мінскі форум стаў эфектыўнай пляцоўкай для абмеркавання і старту практычных праектаў у галіне адукацыі паміж рознымі міжнароднымі ўдзельнікамі. Па-чацвёртае, вялікая аўдыторыя ўсвядоміла розніцу паміж вышэйшай і вышэйшай прафесійнай адукацыяй, умацавалася разуменне таго, што на рынку працы сёння вельмі запатрабаваны прафесіяналы, якія валодаюць патрэбнымі ведамі па вузкіх спецыяльнасцях і маюць дыпломы міжнародных бізнес-школ аб прафесійнай вышэйшай або паслядыпломнай адукацыі. Па-пятае, нам удалося развеяць некаторую насцярожанасць да дыстанцыйных форм навучання, прадэманстраваўшы, што сёння гэта адзін з асноўных трэндаў у свеце, і даказаўшы, што якасць адукацыі тут не ўступае вочнаму варыянту, а кантроль за працэсам - не менш значны.
Да ўсяго гэтага дабавім яшчэ адзін важны вынік: людзі з розных краін за тры дні ў Мінску не толькі змаглі ўстанавіць новыя прафесійныя кантакты, але і паспелі падпісаць кантракты аб супрацоўніцтве.
Напрыклад, ангольская дэлегаты запрашэнне прыехаць на форум выкарысталі і як магчымасць для аднаўлення ўзаемадзеяння паміж Беларуссю і Анголай па шэрагу напрамкаў. У прыватнасці, ангольцы правялі перагаворы ў Міністэрстве адукацыі, на якіх замежныя госці гаварылі аб сваім вялікім інтарэсе да аказваемых Беларуссю адукацыйных паслуг у кантэксце атрымання не толькі беларускай вышэйшай адукацыі, але і прафесійнай вышэйшай адукацыі паралельна.
Адным словам, EQE-Forum быў эфектыўным у многіх аспектах.
- Як вам удалося зацікавіць прадстаўнікоў іншых краін і пераканаць акадэмікаў і прафесараў з сусветным імем прыехаць на форум?
- Пераконваць нікога не давялося. Якасць і перспектыўныя тэндэнцыі ў адукацыі - гэта пытанні, якія аб'ектыўна хвалююць многія дзяржавы. Ва ўсім свеце сёння пільная ўвага ўдзяляецца ўкараненню найноўшых тэхналогій у працэс навучання і абмену вопытам у гэтай сферы, і менавіта гэтыя тэмы мы прапанавалі абмеркаваць. Плюс у краінах СНД сёння ёсць відавочны інтарэс да класічнай англійскай адукацыі, да яе пераваг у параўнанні з іншымі існуючымі сістэмамі.
Наколькі я магу меркаваць, мы дасягнулі ўсіх пастаўленых задач, змаглі на высокім экспертным узроўні адказаць на многія важныя пытанні. На форум прыехалі вельмі вядомыя людзі, якія не проста дасканала валодаюць тэматыкай, але і маюць у міжнароднай супольнасці высокі рэйтынг даверу.
Калі коратка рэзюмаваць вынікі ў лічбах, то на EQE-Forum прысутнічалі прадстаўнікі больш як 100 арганізацый і ўстаноў адукацыі з 11 краін свету. Сукупны навучальны вопыт усіх гэтых устаноў адукацыі перасягае 1 тыс. гадоў, колькасць студэнтаў, якія навучаюцца ў сістэме ВНУ, што наведалі наш форум, - больш як 1 млн, а агульная колькасць навучальных праграм - больш як 5 тыс., прачытана 26 дакладаў і заключана 5 пагадненняў. Гэта ўражвае.
У Мінск прыехалі прызнаныя прафесіяналы і заслужаныя акадэмікі, якія прывезлі свой каласальны вопыт па многіх напрамках, у тым ліку па кантролі якасці кантэнту, навучальнага працэсу і ацэнкі ведаў. У нас была ўнікальная магчымасць абмеркаваць абсалютна ўсе аспекты, што ўплываюць на фінальны вынік - падрыхтоўку высакакласнага спецыяліста, які будзе запатрабаваны на рынку працы.
- Наколькі мне вядома, удзельнікі форуму дамовіліся зноў сустрэцца ў Мінску ў 2014 годзе...
- Мадэль нашага праекта прадугледжвае асаблівы фармат: у краіне, якая прымае форум, праз 6 месяцаў праводзіцца навукова-практычная канферэнцыя. І мы ўжо цяпер пачынаем да яе рыхтавацца. Канферэнцыя стане месцам для дыскусій, выпрацоўкі ідэй і праектаў.
Гэта значыць штогод у кожнай краіне-рэцыпіенце будзе праходзіць па нашай лініі па два мерапрыемствы.
- Каму Мінск перадасць эстафету, якая краіна будзе прымаць у сябе наступны форум?
- Мы яшчэ абмяркоўваем гэта пытанне, але пакуль плануецца, што другі Міжнародны адукацыйны форум пройдзе ў Грузіі. У далейшым, магчыма, форум будзе перамяшчацца па краінах СНД. Нязменнай будзе яго тэматыка - гэта пытанні якасці ў адукацыі. Ну а бізнес-школа "Магна Карта Оксфард" будзе нязменным арганізатарам форуму з боку Вялікабрытаніі.
- Вадзім Міхайлавіч, да канца падачы дакументаў беларусамі для ўдзелу ў праграме пасольскіх стыпендый, якая дае магчымасць атрымліваць скідкі на навучанне ў "Магна Карта Каледж Оксфард", засталося каля месяца. Колькі грантаў можа быць выдадзена на чэрвеньскі набор студэнтаў?
- Праграма пасольскіх стыпендый цяпер вельмі папулярная ва ўсім свеце, паступае шмат запытаў. Гэту ініцыятыву каледжа падтрымліваюць пасольствы каля 70 краін.
Прыём заявак ад Беларусі завяршаецца ў сярэдзіне мая, і жадаючыя атрымаць гранты, якія пакрываюць 100 працэнтаў, 70 працэнтаў, 50 працэнтаў і 30 працэнтаў кошту навучання, павінны паспяшацца. 100-працэнтны грант змогуць атрымаць тыя, хто адносіцца да сацыяльна неабароненых слаёў насельніцтва.
Плануецца, што на чэрвеньскі набор у агульнай колькасці будзе выдадзена да 21 гранта па праграмах навучання рознага ўзроўню, як вочных у Оксфардзе і Лондане, так і дыстанцыйных.
Марта АСТРЭЙКА