
Алеся Абраменка
21 сакавіка, Мінск /Кар. БЕЛТА/. Ці засталіся ў ЕАЭС бар'еры ва ўзаемным гандлі, расказала намеснік міністра эканомікі Беларусі Алеся Абраменка ў час круглага стала на тэму "Будучыня ЕАЭС: Беларусь на перадавой інтэграцыйных працэсаў. Старшынства Рэспублікі Беларусь у органах ЕАЭС" у прэс-цэнтры БЕЛТА.
"У 2024 годзе прымаліся актыўныя меры, накіраваныя на рэалізацыю абазначаных кіраўнікамі дзяржаў - членаў ЕАЭС ініцыятыў і прыярытэтаў па ўстараненні бар'ераў і максімальным скарачэнні выключэнняў і абмежаванняў для забеспячэння свабоднага перамяшчэння тавараў, асоб, паслуг і капіталаў. Прававой асновай устаранення перашкод ва ўзаемным гандлі ў Еўразійскім эканамічным саюзе з'яўляецца метадалогія кваліфікацыі перашкод на ўнутраным рынку ЕАЭС і прызнання бар'ераў і абмежаванняў устаранёнымі, зацверджаная рашэннем Калегіі Еўразійскай эканамічнай камісіі ад 28 сакавіка 2023 года нумар 41. Прымяненне гэтага інструмента ў перыяд з 2016 года дало магчымасць устараніць 69 кваліфікацыйных бар'ераў, 16 абмежаванняў, 30 выключэнняў. На сёння ў саюзе захоўваецца толькі адзін бар'ер, 35 абмежаванняў, 360 выключэнняў. Камісія сумесна з краінамі саюза вядзе пастаянную работу па выяўленні і ўстараненні перашкод на рынку ЕАЭС", - расказала Алеся Абраменка.
Дагаворам аб ЕАЭС прадугледжаны прынцып чатырох свабод: свабода перамяшчэння тавараў, паслуг, капіталаў і рабочай сілы. Механізмы для магчымага ўвядзення абмежаванняў у выпадку неабходнасці абароны ўнутранага рынку прадугледжаны. Пры гэтым уводзіць меры можна толькі на зафіксаваных дагаворам умовах. Для тавараў узаемны гандаль можа быць абмежаваны, напрыклад у мэтах забеспячэння здароўя насельніцтва, бяспекі, грамадскага парадку. Для гандлю паслугамі краіны саюза зафіксавалі права адступаць ад прынцыпу свабоднага гандлю ў найбольш адчувальных сферах (напрыклад, рознічны гандаль тытунёвымі вырабамі, алкагольнай прадукцыяй). Пры гэтым сферы, якія кожная дзяржава ЕАЭС зафіксавала як выключэнні, дакладна вызначаны правам саюза.
"Нягледзячы на значныя намаганні па інтэграцыі інфармацыйных сістэм у ЕАЭС і Саюзнай дзяржаве, застаецца шэраг праблемных пытанняў. Сярод іх можна выдзеліць абмежаваны доступ да нацыянальных інфармацыйных сістэм і адрозненні ў нарматыўна-прававой базе. Адсутнасць узаемнага прызнання электронных лічбавых подпісаў і электроннага дакументаабароту ўскладняе працэс трансгранічных аперацый. Розныя тэмпы ўкаранення лічбавых тэхналогій у краінах Саюзнай дзяржавы і ЕАЭС прыводзяць да неадпаведнасцей, што можа ствараць перашкоды пры перамяшчэнні тавараў, паслуг і рабочай сілы. Гэтыя праблемы патрабуюць далейшай гарманізацыі нарматыўнай базы і ўдасканалення тэхнічных рашэнняў для стварэння адзінай лічбавай экасістэмы ў рамках інтэграцыйных працэсаў", - адзначыла намеснік міністра.
У дэкларацыі аб далейшым развіцці эканамічных працэсаў у рамках Еўразійскага эканамічнага саюза да 2030 года і на перыяд да 2045 года "Еўразійскі эканамічны шлях" кіраўнікі дзяржаў адзначылі актуальнасць лічбавізацыі эканамічных працэсаў як важнага складніка мадэрнізацыі эканомік дзяржаў - членаў ЕАЭС. "Таму далейшая работа будзе накіравана ў першую чаргу на ўстараненне пералічаных лічбавых "нестыковак". Міністэрства эканомікі Беларусі прапанавала правесці адпаведны аналіз з выпрацоўкай рэкамендацый для краін саюза", - дадала Алеся Абраменка.-0-
"У 2024 годзе прымаліся актыўныя меры, накіраваныя на рэалізацыю абазначаных кіраўнікамі дзяржаў - членаў ЕАЭС ініцыятыў і прыярытэтаў па ўстараненні бар'ераў і максімальным скарачэнні выключэнняў і абмежаванняў для забеспячэння свабоднага перамяшчэння тавараў, асоб, паслуг і капіталаў. Прававой асновай устаранення перашкод ва ўзаемным гандлі ў Еўразійскім эканамічным саюзе з'яўляецца метадалогія кваліфікацыі перашкод на ўнутраным рынку ЕАЭС і прызнання бар'ераў і абмежаванняў устаранёнымі, зацверджаная рашэннем Калегіі Еўразійскай эканамічнай камісіі ад 28 сакавіка 2023 года нумар 41. Прымяненне гэтага інструмента ў перыяд з 2016 года дало магчымасць устараніць 69 кваліфікацыйных бар'ераў, 16 абмежаванняў, 30 выключэнняў. На сёння ў саюзе захоўваецца толькі адзін бар'ер, 35 абмежаванняў, 360 выключэнняў. Камісія сумесна з краінамі саюза вядзе пастаянную работу па выяўленні і ўстараненні перашкод на рынку ЕАЭС", - расказала Алеся Абраменка.
Дагаворам аб ЕАЭС прадугледжаны прынцып чатырох свабод: свабода перамяшчэння тавараў, паслуг, капіталаў і рабочай сілы. Механізмы для магчымага ўвядзення абмежаванняў у выпадку неабходнасці абароны ўнутранага рынку прадугледжаны. Пры гэтым уводзіць меры можна толькі на зафіксаваных дагаворам умовах. Для тавараў узаемны гандаль можа быць абмежаваны, напрыклад у мэтах забеспячэння здароўя насельніцтва, бяспекі, грамадскага парадку. Для гандлю паслугамі краіны саюза зафіксавалі права адступаць ад прынцыпу свабоднага гандлю ў найбольш адчувальных сферах (напрыклад, рознічны гандаль тытунёвымі вырабамі, алкагольнай прадукцыяй). Пры гэтым сферы, якія кожная дзяржава ЕАЭС зафіксавала як выключэнні, дакладна вызначаны правам саюза.
"Нягледзячы на значныя намаганні па інтэграцыі інфармацыйных сістэм у ЕАЭС і Саюзнай дзяржаве, застаецца шэраг праблемных пытанняў. Сярод іх можна выдзеліць абмежаваны доступ да нацыянальных інфармацыйных сістэм і адрозненні ў нарматыўна-прававой базе. Адсутнасць узаемнага прызнання электронных лічбавых подпісаў і электроннага дакументаабароту ўскладняе працэс трансгранічных аперацый. Розныя тэмпы ўкаранення лічбавых тэхналогій у краінах Саюзнай дзяржавы і ЕАЭС прыводзяць да неадпаведнасцей, што можа ствараць перашкоды пры перамяшчэнні тавараў, паслуг і рабочай сілы. Гэтыя праблемы патрабуюць далейшай гарманізацыі нарматыўнай базы і ўдасканалення тэхнічных рашэнняў для стварэння адзінай лічбавай экасістэмы ў рамках інтэграцыйных працэсаў", - адзначыла намеснік міністра.
У дэкларацыі аб далейшым развіцці эканамічных працэсаў у рамках Еўразійскага эканамічнага саюза да 2030 года і на перыяд да 2045 года "Еўразійскі эканамічны шлях" кіраўнікі дзяржаў адзначылі актуальнасць лічбавізацыі эканамічных працэсаў як важнага складніка мадэрнізацыі эканомік дзяржаў - членаў ЕАЭС. "Таму далейшая работа будзе накіравана ў першую чаргу на ўстараненне пералічаных лічбавых "нестыковак". Міністэрства эканомікі Беларусі прапанавала правесці адпаведны аналіз з выпрацоўкай рэкамендацый для краін саюза", - дадала Алеся Абраменка.-0-