Фота з архіва
22 кастрычніка, Мінск /Кар. БЕЛТА/. Першы намеснік старшыні праўлення Нацыянальнага банка Аляксандр Ягораў расказаў аб перавагах і рызыках анлайн-гандлю для беларускіх вытворцаў на палях канферэнцыі "E-Com Day. 2025", перадае карэспандэнт БЕЛТА.
Ён падкрэсліў, што анлайн-гандаль істотна ўплывае на эканамічнае развіццё краіны. "Першы фактар, які садзейнічае росту, - гэта зніжэнне транзакцыйных выдаткаў. Раней, каб атрымаць тавар, трэба было патраціць вялікую колькасць часу. Цяпер гэтыя транзакцыйныя выдаткі зніжаюцца. Гэта прыводзіць да росту тавараабароту, да росту спажывання, а значыць, да росту ВУП. Другі важны фактар - гэта ўстараненне асіметрычнасці інфармацыі. Раней куплялі тавары ў магазіне побач з домам, а цяпер ёсць шырокі выбар тавараў і магчымасць купіць іх па мінімальнай цане для сябе. Гэта вельмі важна для спажыўца, гэта вельмі важна для эканомікі", - сказаў Аляксандр Ягораў.

Але таксама ёсць і рызыкі, да якіх вядзе анлайн-гандаль. "Перш за ўсё рызыкі звязаны з тым, што па гэтых каналах можа ісці значны паток імпарту прадукцыі, што будзе негатыўна ўплываць на эканамічны рост. Тут важна распрацоўваць на ўзроўні дзяржавы комплекс мер, які садзейнічаў бы мінімізацыі гэтых рызык. У першую чаргу гэта напаўненне, перш за ўсё з боку вытворцаў, анлайн-платформ беларускімі таварамі, якія былі б падмацаваны пэўнымі фінансавымі інструментамі, дапусцім, крэдытамі на тавары айчыннай вытворчасці для таго, каб іх было выгадна купляць. Акрамя таго, анлайн-гандаль садзейнічае выраўноўванню ланцужкоў паставак - ад беларускіх вытворцаў непасрэдна да спажыўца. Цяпер мы назіраем, што ёсць па-ранейшаму вытворцы, якія прадаюць свой тавар праз пасрэднікаў. І анлайн-платформы якраз даюць магчымасць гэтых пасрэднікаў абысці. І самае важнае, задача нашых прадпрыемстваў - выкарыстоўваць гэтыя транснацыянальныя анлайн-платформы для пашырэння нашай прадукцыі і для максімізацыі даходнасці экспарту", - падкрэсліў першы намеснік старшыні праўлення Нацбанка.

Што датычыцца будучыні анлайн-гандлю ў Беларусі, паводле ацэнак Нацбанка, ён будзе адыгрываць лідзіруючую ролю. "Задача нашых вытворцаў - да гэтага прыстасавацца. Зразумець, што калі раней у кліента быў абмежаваны выбар і ён купляў тавары ў двух-трох магазінах паблізу, то цяпер выбар максімальна шырокі. І задача вытворцы - змагацца за спажыўца і прадастаўляць найбольш якасны, найлепшы тавар. А задача астатніх інстытутаў, дапусцім, банкаўскай сістэмы - прадастаўляць інструменты, якія садзейнічалі б падтрымцы менавіта беларускіх тавараў пры продажах як на экспарт, так і ўнутры краіны. Беларусь - экспартна арыентаваная краіна, таму наша задача - прапанаваць канкурэнтаздольны тавар для выхаду на знешнія рынкі", - падкрэсліў Аляксандр Ягораў.
Ён падкрэсліў, што анлайн-гандаль істотна ўплывае на эканамічнае развіццё краіны. "Першы фактар, які садзейнічае росту, - гэта зніжэнне транзакцыйных выдаткаў. Раней, каб атрымаць тавар, трэба было патраціць вялікую колькасць часу. Цяпер гэтыя транзакцыйныя выдаткі зніжаюцца. Гэта прыводзіць да росту тавараабароту, да росту спажывання, а значыць, да росту ВУП. Другі важны фактар - гэта ўстараненне асіметрычнасці інфармацыі. Раней куплялі тавары ў магазіне побач з домам, а цяпер ёсць шырокі выбар тавараў і магчымасць купіць іх па мінімальнай цане для сябе. Гэта вельмі важна для спажыўца, гэта вельмі важна для эканомікі", - сказаў Аляксандр Ягораў.

Але таксама ёсць і рызыкі, да якіх вядзе анлайн-гандаль. "Перш за ўсё рызыкі звязаны з тым, што па гэтых каналах можа ісці значны паток імпарту прадукцыі, што будзе негатыўна ўплываць на эканамічны рост. Тут важна распрацоўваць на ўзроўні дзяржавы комплекс мер, які садзейнічаў бы мінімізацыі гэтых рызык. У першую чаргу гэта напаўненне, перш за ўсё з боку вытворцаў, анлайн-платформ беларускімі таварамі, якія былі б падмацаваны пэўнымі фінансавымі інструментамі, дапусцім, крэдытамі на тавары айчыннай вытворчасці для таго, каб іх было выгадна купляць. Акрамя таго, анлайн-гандаль садзейнічае выраўноўванню ланцужкоў паставак - ад беларускіх вытворцаў непасрэдна да спажыўца. Цяпер мы назіраем, што ёсць па-ранейшаму вытворцы, якія прадаюць свой тавар праз пасрэднікаў. І анлайн-платформы якраз даюць магчымасць гэтых пасрэднікаў абысці. І самае важнае, задача нашых прадпрыемстваў - выкарыстоўваць гэтыя транснацыянальныя анлайн-платформы для пашырэння нашай прадукцыі і для максімізацыі даходнасці экспарту", - падкрэсліў першы намеснік старшыні праўлення Нацбанка.

Што датычыцца будучыні анлайн-гандлю ў Беларусі, паводле ацэнак Нацбанка, ён будзе адыгрываць лідзіруючую ролю. "Задача нашых вытворцаў - да гэтага прыстасавацца. Зразумець, што калі раней у кліента быў абмежаваны выбар і ён купляў тавары ў двух-трох магазінах паблізу, то цяпер выбар максімальна шырокі. І задача вытворцы - змагацца за спажыўца і прадастаўляць найбольш якасны, найлепшы тавар. А задача астатніх інстытутаў, дапусцім, банкаўскай сістэмы - прадастаўляць інструменты, якія садзейнічалі б падтрымцы менавіта беларускіх тавараў пры продажах як на экспарт, так і ўнутры краіны. Беларусь - экспартна арыентаваная краіна, таму наша задача - прапанаваць канкурэнтаздольны тавар для выхаду на знешнія рынкі", - падкрэсліў Аляксандр Ягораў.
Асобна ён выказаўся аб рабоце замежных маркетплэйсаў на рынку Беларусі. "На мой погляд, задача ў тым, каб тыя платформы, якія прыходзяць на беларускі рынак, працавалі па правілах, якія ёсць у Беларусі, і праз беларускіх рэзідэнтаў, гэта значыць выплачвалі тут падаткі, плацілі заработную плату людзям, будавалі тут лагістычныя цэнтры, гэта значыць, па сутнасці, ажыццяўлялі інвестыцыі. І важна работа платформ у абодва бакі - гэта значыць не толькі сюды павінен прыходзіць імпартны тавар, але і адсюль ісці тавар на экспарт. Калі гэта ўсё выконваецца, то істотнай рызыкі ад гэтых платформ для нас не будзе. Гэта такія ж драйверы росту для нас, як і іншыя пляцоўкі", - абазначыў першы намеснік старшыні праўлення Нацбанка.-0-
Фота Таццяны Матусевіч
