Мабільная версія
ДЗЯРЖОРГАНЫ

Апошнія навіны
Усе навіны

Чым адметны сталічны ўклад у адукацыю юных беларусаў

Каментарыі 04.09.2019 | 15:43

Мінск - адзін з самых хуткарослых гарадоў Беларусі, і разам з новымі раёнамі жылой забудовы тут паскоранымі тэмпамі ўзводзяцца новыя дашкольныя і школьныя ўстановы. Менавіта сталіца часцей за ўсё задае тон у развіцці і ўкараненні розных ноу-хау ў адукацыйны працэс. У пачатку новага навучальнага года карэспандэнты БЕЛТА пацікавіліся ў камітэце па адукацыі Мінгарвыканкама, як сталіцы ўдаецца спраўляцца са сваімі задачамі ў гэтай сферы і падаваць прыклад, фарміруючы прэстыж прафесіі настаўніка.

Мільёны на новыя школы і сады

У 2019 годзе па інвестыцыйнай праграме Мінска на праектаванне, будаўніцтва і рэканструкцыю аб'ектаў адукацыі накіравана Br89,7 млн. У студзені была ўведзена ў эксплуатацыю дашкольная ўстанова на 230 месцаў у Маскоўскім раёне па вул. Я.Чачота, 34. З 1 верасня сетка ўстаноў агульнай сярэдняй адукацыі сталіцы прырасла на дзве школы-новабудоўлі: у Фрунзенскім раёне адкрылася сярэдняя школа нумар 2 на 1020 месцаў па вул. Семянякі, 38, у Першамайскім - сярэдняя школа нумар 93 на 792 месцы па вул. Герояў 120-й дывізіі, 27а.

У верасні таксама запланавана адкрыццё дзіцячага сада на 230 месцаў у Кастрычніцкім раёне па вул. Аэрадромнай, 32а - у шматфункцыянальным комплексе "Мінск-Мір". З зачынам на будучае вядуцца работы па будаўніцтве будынкаў пяці ўстаноў дашкольнай адукацыі (па адной у Маскоўскім, Фрунзенскім і Цэнтральным раёнах, дзвюх - у Першамайскім раёне) і адной сярэдняй школы на 1020 месцаў у Фрунзенскім раёне сталіцы (мікрараён Каменная Горка - 3). Усе гэтыя аб'екты плануецца ўвесці ў эксплуатацыю ў 2020 годзе.

Усяго ж па даручэнні кіраўніка дзяржавы ў сталіцы на працягу пяці гадоў плануецца пабудаваць 7 школ і 20 дзіцячых садоў. Першыя разлічаны ў агульнай колькасці на 7 361 дзіця, другія змогуць наведваць 4 410 малышоў.

Як адзначаюць спецыялісты, месцаў ва ўстановах дашкольнай адукацыі дастаткова для ўсіх, хто мае патрэбу (а ў гэтым годзе ў сталічныя дзіцячыя сады прыйшлі больш за 102 тыс. выхаванцаў), вось толькі не заўсёды дзіцячы сад знаходзіцца ў крокавай даступнасці ад дома. Таму бацькі адмаўляюцца ад прапанаванага месца, але ў базе даных застаюцца. Дадатковую напружанасць ствараюць жыхары Мінскага раёна, многія з якіх таксама імкнуцца аддаць сваіх дзяцей у сталічныя дашкольныя ўстановы. Будаўніцтва новых дзіцячых садоў павінна вырашыць гэтыя праблемы.

Больш беларускай мовы

Апошнім часам у сталіцы павялічваецца цікавасць да адукацыі на беларускай мове, хоць выкладанне "на мове" ўсё яшчэ ў большай ступені распаўсюджана ў рэгіёнах, сельскай мясцовасці.

У бягучым навучальным годзе ў 15 установах Мінска ёсць класы з беларускай мовай навучання. Як удакладнілі ў камітэце, у гімназіях нумар 4, 9, 14, 23 і 28 адукацыйны працэс поўнасцю вядзецца на беларускай, у сярэдніх школах нумар 60, 72, 190, 56, 96, 128, 151, 199, 35, пачатковай школе нумар 112 - у асобных класах.

Набіраюць папулярнасць і "беларускамоўныя" групы ў дзіцячых садах. Калі ў 2017/2018 навучальным годзе іх налічвалася 141, то ў 2018/2019-м было ўжо 144, а ў бягучым установы дашкольнай адукацыі запланавалі адкрыццё 148 груп. Такі рост звязаны з запатрабаваннем бацькоў. Нагадаем, што з мінулага года ўпраўленням адукацыі рэкамендавана пры пастаноўцы на ўлік дзяцей, якіх бацькі плануюць аддаць у дзіцячыя сады, адзначаць, на якой мове яны хацелі б адукацыю для свайго дзіцяці.

Для заняткаў з дашкалятамі распрацавана неабходная дакументацыя (навучальныя планы, методыкі, праграмы) на беларускай мове, хрэстаматыя для дзяцей перагледжана з упорам на беларускіх аўтараў.

Прэстыж прафесіі

З 2000 года ў сталіцы праводзіцца штогадовы конкурс "Вопыт і ініцыятыва педагогаў - рэсурс адукацыі сталіцы" на прысуджэнне прэмій і грантаў Мінгарвыканкама (усяго прысуджваюцца 50 персанальных прэмій у памеры 50 базавых велічынь кожная і 50 грантаў па 40 базавых велічынь). І кожны раз педработнікі знаходзяць, чым здзівіць журы і калег, дзелячыся сваімі інавацыйнымі адукацыйнымі праектамі. Самыя эфектыўныя тэхналогіі паступова ўкараняюцца ў практыку іншых устаноў сталіцы.

"Маладых педагогаў, каб яны развіваліся і не гублялі цікавасці да прафесіі, прыцягваюць да мерапрыемстваў штогадовага Мінскага маладзёжнага фестывалю педагагічных ідэй і рашэнняў. Яго ўдзельнікамі былі педагогі з устаноў адукацыі ўсіх раёнаў сталіцы, Віцебскай, Гомельскай, Гродзенскай, Брэсцкай, Магілёўскай, Мінскай абласцей, а таксама Масквы і Маскоўскай вобласці, Кранштата, Санкт-Пецярбурга, Тамбова, Волагды, Смаленска і Кіева. На фестывалі праводзяцца навукова-практычныя канферэнцыі, круглыя ​​сталы, дыскусіі, трэнінгі, майстар-класы і ўрокі для дарослых, якія знаёмяць моладзь з інавацыйным вопытам работы ўдзельнікаў конкурсу "Настаўнік года Рэспублікі Беларусь", клуба настаўнікаў горада Мінска "Вялікі перапынак", педагогаў-наватараў з Беларусі і Расіі. У горадзе працуюць і школы маладых педагогаў, праводзяцца пасяджэнні студыі прафесійнага ўдасканалення маладых педагогаў "РОСТ" і г.д.", - адзначылі ў камітэце па адукацыі.

На самарэалізацыю педагогаў, падтрымку іх прафесійных ініцыятыў нацэлены і гарадскія конкурсы прафмайстэрства "Сталічны настаўнік - сталічнай адукацыі", "Лепшая ўстанова адукацыі", "Панарама інавацыйнай адукацыйнай практыкі "Акадэмія урока". Пры гэтым усё часцей упор робіцца на публічным прадстаўленні вопыту работы. Напрыклад , у гэтым годзе на 28 аўтарскіх уроках удзельнікаў конкурсу "Панарама інавацыйнай адукацыйнай практыкі "Акадэмія ўрока" прысутнічалі больш за 2 тыс. педагагічных работнікаў сталіцы.

Піяр для ліцэяў і каледжаў

Асабліва важная роля мерапрыемстваў па папулярызацыі прафесійна-тэхнічнай адукацыі. У час Дзён адкрытых дзвярэй у ліцэях і каледжах у першым паўгоддзі наведвальнікі ўдзельнічалі ў майстар-класах і квестах, ацэньвалі творы навучэнцаў швачак, цырульнікаў, знаёміліся з матэрыяльна-тэхнічнай базай устаноў, майстрамі вытворчага навучання і выкладчыкамі.

На базе Мінскага дзяржпрафліцэя нумар 7 будаўніцтва, напрыклад, прайшла прафарыентацыйная субота, у час якой наведвальнікам прапаноўвалі прайсці квест "Выберы прафесію", пабываць на агляднай экскурсіі ў рэсурсным цэнтры і зварачнай майстэрні, паўдзельнічаць у майстар-класах у аддзелачнай, сталярнай, сантэхнічнай і каменнай майстэрнях ліцэя і шмат іншага. У Мінскім дзяржаўным ПТК мантажных і пад'ёмна-транспартных работ створана інтэрактыўная прафарыентацыйная пляцоўка "Акадэмія "МайстарОК" на базе аддзялення дапрафесійнай і прафесійнай падрыхтоўкі школьнікаў. У "Акадэміі" праводзяцца розныя практыка-арыентаваныя мерапрыемствы з умовамі для паглыблення ў прафесію і авалодання прафесійнымі навыкамі ў адпаведнасці з узростам (узроставыя катэгорыі 6-10 гадоў, 11-12 гадоў і 13-15 гадоў). Дарэчы, за гэты час больш за 800 школьнікаў Мінска паўдзельнічалі ўжо ў мерапрыемствах інтэрактыўнай пляцоўкі.

І, вядома, садзейнічае павышэнню іміджу прафесійна-тэхнічнай адукацыі ўдзел Беларусі ў міжнародным руху WorldSkills.

Каштоўнасць працы педагога

Усяго ў сістэме адукацыі горада занята амаль 50 тыс. работнікаў, з іх педагагічных - амаль 31,2 тыс. чалавек.

Фінансавае стымуляванне настаўніцкай працы (прысуджэнне прэмій і грантаў) - гэта вялікая падмога ў павышэнні прэстыжу прафесіі. У цэлым жа ўмовы аплаты працы гэтай катэгорыі работнікаў бюджэтнай сферы рэгламентуюцца заканадаўствам. "Памер стаўкі заработнай платы дыферэнцыруецца ў залежнасці ад узроўню адукацыі, стажу работы па спецыяльнасці (у галіне), наяўнасці кваліфікацыйнай катэгорыі і педагагічнай нагрузкі. У Мінску выплачваецца фіксаваная штомесячная даплата да ставак зарплаты ў памерах да Br52", - растлумачылі ў камітэце па адукацыі. Куды большы ўплыў на памер настаўніцкага даходу аказваюць дадатковыя выплаты. У адпаведнасці з дэкрэтам нумар 29 бюджэтам прадугледжаны фонд заработнай платы на павышэнне тарыфных ставак работнікам устаноў адукацыі ў памеры да 30 працэнтаў.

Паводле даных статыстыкі, сярэднямесячная зарплата ў адукацыі за ліпень па горадзе склала Br814,2, настаўнікаў - Br1003,9, педагагічных работнікаў - Br947.

Старшыня Мінгарвыканкама Анатоль Сівак на традыцыйнай жнівеньскай канферэнцыі педагагічных работнікаў адзначыў, што кіраўніцтва горада будзе падтрымліваць настаўнікаў, прадугледжваючы на ​​гэтыя мэты фінансавыя сродкі ў сталічным бюджэце. Галоўнае, каб гэта дапамога давала свае станоўчыя вынікі.

Кацярына КНЯЗЕВА

Версія для друку
Надвор'e
Мінск
Баранавічы
Бабруйск
Барысаў
Брэст
Варшава
Вільнюс
Віцебск
Гомель
Гродна
Жлобін
Кіеў
Кіеў
Ліда
Мінск
Магілёў
Магілёў
Мозыр
Масква
Орша
Полацк
Рыга
Санкт-Пецярбург
Салігорск
Салігорск

Інфаграфіка

Нарыхтоўка ягад, грыбоў і плодаагародніннай прадукцыі ў насельніцтва За 9 месяцаў 2019 года арганізацыямі спажывецкай кааперацыі закуплена сельгаспрадукцыі і сыравіны на суму Br258 млн (у тым ліку насельніцтву выплачана за здадзеную прадукцыю і сыравіну Br157 млн).